Jobbar man jämt när man driver eget företag?

Det är en fråga som jag ofta får höra. Mitt korta svar är – Nej, inte om du jobbar smart!

Men mitt långa svar blir. Att det beror på hur bra du är på att planera dina dagar och hur bra du är på att jobba smart (inte hårt). Jag ska förklara lite närmare.

När jag startade mitt företag 2015 så hade jag ärligt ingen aning om vad jag höll på med. Det var massor av nytt att lära sig och saker som SEO, siffror och bokföring höll mig vaken om nätterna. Jag var livrädd för att göra något fel (kanske känner du samma just nu), men på något sätt så har saker och ting löst sig efter hand. Visst, det har varit otroligt mycket tid som jag lagt på att lära mig alla nya saker. Men med handen på hjärtat så hade jag nog inte kunnat göra det mer effektivt. För det är väl så med det mesta här i livet. När man vet hur man ska göra så finner man den effektivaste eller smartaste sättet att genomföra en uppgift. (Men innan dess är man stundtals vilse).

Idag, 2,5 år in i mitt nya liv som egen företagare så känner jag att saker och ting börjar falla på plats. Men jag tror inte att målet är att känna sig nöjd. För då skulle liksom kreativiteten och nyfikenheten dö. Det är just den där nyfikenheten som tagit mig framåt med mitt företag. Att jag hela tiden vill lära mig något nytt, skapa något nytt och leverera något ännu bättre till dig som kund. Så att du som entreprenör kan spara tid och njuta av det faktum att du faktiskt styr din dag, du sätter dina egna regler och bestämmer vad som ska hända i ditt företag.

Idag heter mina bästa vänner Instagram, Planoly och Buffer. Varför? Automatiserad marknadsföring. Jag har byggt mitt varumärke på Instagram och det tog ett tag för mig att förstå hur jag skulle använda plattformen på bästa sätt. Men när jag löste ekvationen så märkte jag att Instagram började generera kunder. Dock tog det såklart en otroligt massa tid för mig att varje dag komma på något nytt att säga och visa upp på Instagram.

Så jag började planera mina inlägg i förväg och sökte efter lösningar som kund hjälpa mig att organisera allt. Jag hittade Planoly, som är en planerings app för Instagram där du kan styla ditt flöde, genom att lägga in bilder och skriva texterna i förväg. Så att du sedan enkelt kan publicera när det är dags. Detsamma gäller Buffer, men här kan du även automatisera publiceringen av dina inlägg på fler plattformar. Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest och Twitter – för att nämna några.

Så vad är då slutsatsen?
Du kan spara in tid om du jobbar smart.

Annonser