Instagram 2019 – En sammanfattning av den senaste rapporten skapad av Mention och Hubspot.

Idag kom de senaste siffrorna gällande den snabbast växande plattformen just nu, Instagram. Eftersom jag vill att du som läser min blogg ska hålla dig uppdaterad på det senaste – har jag sammanfattat den 32 sidor långa rapporten till dig. ❤
1. Statistik
– Instagram har ökat med 25% det senaste året.
– 1 miljard använder Instagram varje månad.
– Större än både Twitter och Likedin
– Växer snabbast av alla, även Facebook och Snap
– 46% av användarna har mindre än 1000 följare
– 50% av användarna får mindre än 100 gilla/post
– 80% av användarna följer ett företag.
2. Engagemang = Gilla, Delningar, kommentarer, visningar och direktmeddelanden
– Video ger 2 ggr mer kommentarer än vanliga post.
– Att tagga fler än 5 pers i ett inlägg ger inte mer engagemang.
– Mest likes och kommentarer i följande ordning. 1. video, 2. karusell och 3. post
– Bra och relevant innehåll skapar engagemang!
3. Hashtags & Taggar
– Fler än 5st hashtags betyder inte mer engagemang.
– Använd relevanta hashtags till ditt inlägg.
– Mest använda # 2018 = #love, #fashion, #Instagood, #repost och #photooftheday
– Skapa egna hashtags till ditt företag.
– Tagga andra i dina bilder (men fler än fem ger ej mer engagemang)
– Få andra att tagga dig i bilder. Exempelvis tävlingar.
– Få och ge även taggar till partners, kunder och Influencers.
– Både du och den som taggas gynnas av dem.
4. Följare & Influencers
– Det är svårare nu än för två år sedan att få nya följare så vårda dem du har.
– Detta beror på ökad konkurrens mellan företag och ändringar i algoritmen.
– 2017 lade företag i USA totalt 1 miljard på Influencer marketing.
– Idag läggs ca 25 000-100 000 dollar/företag.
– Det är mer än vad som läggs på SEO, e-post marknadsföring och annonsering i sociala medier.
5. Micro Influencers
– De har ca 50-100 000 följare
– Når rätt kund och blir därför mer populära för företagen att anlita.
– De skapar en trygghet och trovärdighet.
– De har en mer riktad publik.
– De är kostnadseffektiva.
– De levererar mer trafik per konversation.
Jag hoppas att detta hjälper dig när du ska utveckla och skapa en strategi för hur du ska exponera ditt varumärke på Instagram under 2019.
Källa: Mention & Hubspot